صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

چرا بدحجاب ها را نهی می کنم؟!

جمعه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹ ق.ظ

                                 

متاسفانه بسیاری از ما کم و بیش در زندگیمان گناه می کنیم.اما اسلام وظیفه نهی از گناهانی که در اجتماع و علنی صورت می پذیرد را به عهده همه ی مومنین قرار داده است.

یکی از گناهانی که در جامعه ی ما رایج شده است مسئله ی بدحجابی است.در اینکه ریشه ی آن چیست جای بحث و تامل فراوان دارد.اما آنچه که بنده بعد از ساعت ها صحبت با دختران بدحجاب متوجه شده ام آنست که بسیاری هنوز فلسفه و فوائد حجاب و نیز تبعات بدحجابی را نمی دانند و لذا وقتی منطقی فوائد حجاب و تبعات بدحجابی را برایشان می گفتیم در کمال تعجب قبول می کردند و اصلاح.

اما تمام بحث در اینجاست که آیا ما نسبت به دخترانی که در جامعه با حجاب مناسب ظاهر نمی شوند و امکان بحث و صحبت طولانی نیز با آنان وجود ندارد؛وظیفه ای نداریم؟آیا نهی از منکر اینان واجب نیست؟و اصولا آیا نهی آنان تاثیری دارد؟

بدون شک نهی دیگران اگر همراه بادلسوزی و با حفظ شخصیت آنان همراه باشد و نیز اگر سعی کنیم حکمت حجاب را در یکی دو جمله بازگو کنیم قطعا تاثیرگذار است.

بنده سالهاست که تلاش کرده ام این کار را انجام دهم و واقعا برخلاف انتظارم در قریب به اتفاق موارد با پذیرش و تشکر و اصلاح طرف مقابل مواجه شده ام.

" سلام!ببخشید...به نظرم وضع پوششتون مناسب نباشه...می دونید که مردها بوسیله چشم هاشون لذت جنسی می برند و وقتی شما با این وضع بیرون می آیید در واقع بهشون اجازه دادید که با دید بدی نگاهتون کنند...من می دونم شما قطعا این رو نمی خواهید پس نسبت به پوششتون یه کمی بیشتر فکر کنید"

این جمله ای است که من بارها با کمال ادب به دختران بدحجاب خوب کشورم گفته ام.

البته واضح است که ما نمی توانیم به همه تذکر بدهیم اما یک مورد در هر روز که می شود!

ما اگر جرات نهی از منکر را نداریم یا نمی خواهیم وظیفه ی شرعی خویش را انجام دهیم،نباید این اصل مسلم اسلام را زیر سوال ببریم و رفتار خود را خوب جلو دهیم و آن را توجیه کنیم


مقام معظم رهبری:

 

در جامعه اسلامی تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است. چیزی که جامعه ما را اصلاح می کند همین نهی از منکر زبانی است « سال 1371». خدای متعال در زبان این اثر را قرار داده است در امر و نهی این اثر را قرار داده است ما چرا این حکمت الهی را درک نمی کنیم  و حاضر نیستیم از این ابزار عظیم الهی استفاده کنیم.عمل کنید تا ببینید می شود یا نمی شود.

حرف بزنید، بگویید، یک کلمه، بیشتر هم نمی خواهد.لازم نیست سخنرانی بکنید کسی را می بینید خلافی مر تکب می شود، دروغی را ، غیبتی را ، تهمتی را ، کینه ورزی نسبت به برادر مومن را ، بی اعتنایی به محرمات دین را ، بی اعتنایی به مقررات را ، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم را ، پوشش نامناسب را ، هر کدام از این کارها را کسی انجام داد یک کلمه،لازم نیست با خشم باشد، یک کلمه آسان بگویید این کار شما خلاف است، نکنید.شما بگویید، دیگری بگوید گناه در جامعه می خشکد « سال 1370» . تاثیر امر و نهی زبانی اگر انجام گیرد ، از تاثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است «سال 1377».

 

نظرات (۹)

راستش عیب از خود ماست
بی تفاوت شده ایم
بی تفاوت
خدایا اصلاحمان کن
بخدا راست می گید
من بارها نهی از منکر کرده ام و واقعا تاثیر داشته
  • محمدهادی علی بابائی
  • با سلام خدمت شما برادر بزرگوار
    ضمن استقبال از بحث علمی و به دور از فضای احساسی در این مورد و موارد مشابه، یادآوری می‌کنم که نقض و تعریض به نظر فرد دیگری، بدون اطلاع بعدی به آن فرد برای مطالعه، توضیح و یا تصحیح خطا، شایسته‌ی حضرت عالی نیست.
    در هر صورت به صلاح ندیدم که در این مورد مقابله به مثل کرده باشم و ترجیح دادم از طرف خودم مطلع شوید که مطلبی در رد اشکال شما و تایید عرایض گذشته‌ام منتشر کرده‌ام.
    موید باشید.
    http://omanfi.blog.ir/post/92/%DA%A9%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%87%DB%8C-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%85
    پاسخ:

    با سلام و احترام!

     

    چند نکته عرض می شود

     1.نقض و تعریض اگر بخواهد به صورت مستقیم انجام گیرد،یادآوری شما را صحیح می دانم.

    2.به نظرم می رسد شما فکر کرده اید بنده هرآنچه در مطلب نوشته ام؛مخاطبش شما هستید،در حالی که این فکر غلطی است.با دلی صاف تر این مطلب را بخوانید

    3.شما می توانید برای اینکه بفهمید آیا نظر رهبری مبنی بر اینکهدر جامعه اسلامی تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است"  تغییر کرده یا نه از ایشان استفتاء کنید.فکر نمی کنم کار سختی باشد.ضمن آنکه سخنان متعدد ایشان در سالهای مختلف از جمله دهه هشتاد و نود وجود دارد

    4.در اینکه اصل تذکر لسانی حکم شرعی است یا نه ،نیاز به دقت بیشتر دارید

    5.بنده در شیراز بارها به دختران تذکر داده ام و نوع برخورد غالبی آنها تشکر و احترام بوده است.امتحان بفرمایید

    6.بنده قبول دارم و حتی اصرار دارم که بدحجابی در بسیاری از موارد معلول علتی است و اگر آن علت برطرف شود بدحجابی هم برطرف می شود(بارها در جلسه مشاوره دیده ام) اما در عین حال تذکر به دیگران و لو آنکه عالمانه گناه می کنند را بسیار موثر می بینم که قرآن فرمود تذکر برای مومنین نافع هست. این را هم توجه داشته باشید که گاهی اثر کار شما فوری نیست

    7.بارها در کلاس ها تاکید کرده ام که نهی از منکر باید صحیح و درست انجام گیرد و گرنه انجام نگرفتن آن بهتر است و نیز قائلم که همه کس در هر شرایطی وظیفه ی نهی ندارند. ولذا به بسیاری از شیوه ها اعتراض نموده ام اما در عین حال روش صحیح را تعلیم داده ام.

    7.توصیه می کنم آیه 32 سوره احزاب (فیطمع الذی...)را قرائت بفرمایید تا حکمت آن جمله ی من را به افراد بدحجاب متوجه شود و آنرا بدسلیقگی نخوانید(دقت کنید)

    8.در پایان این جمله رهبر انقلاب را دوباره یادآور می شوم"ما چرا این حکمت الهی را درک نمی کنیم  و حاضر نیستیم از این ابزار عظیم الهی استفاده کنیم.عمل کنید تا ببینید می شود یا نمی شود."

    موفق باشید

  • محمدهادی علی بابائی
  • سلام
    1. احتیاجی به خطاب کلی پست نیست. عنوان پست من «چرا بدحجاب‌ها را نهی نمی‌کنم» است و عنوان پست شما با فاصله حدود یک روز «چرا بدحجاب‌ها را نهی می‌کنم» به درک هم احترام بگذاریم و به دل صاف حواله نکنیم!
    2. همان طور که عرض شده و حضرت‌عالی تغافل فرمودید از اساس تعیین مصداق وظیفه مکلف است. احتیاجی به استفتا در این مورد نیست.
    3. دقت مستدل را عرض کردم که محتاج نقد علمی است.
    4. عدم دقتتان در عبارات باعث چنین برداشتی شده.(مورد 7) حکمت باید در حد حکمت باشد و نه دلیل.
    موید باشید
    پاسخ:
    با سلام و احترام

    گفتم که:الف،گفت:دگر،گفتم:هیچ                در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

                                                                                                          موفق باشید

    احسنت من با نظرتون موافقم
  • فاطمه سادات محمدی
  • با تقدیم سلام
    جناب سهراب پور من با نظر شما کاملا موافقم
    من چهار سالدر دوران دانشجویی ام با چند دختر  بدحجاب همخونه بودم اما الان همشون چادری هستند فقط بخاطر اینکه چند تا از دوستام و خودم با رفتار مناسب و با مهربونی در مورد بدحجابی باهاشون صحبت کردیم و بعد از مدتی بحث واقعا پذیرفتند
    بعدش بهمون گفتند بعلت حرف هایی که با احترام به ما می گفتید تحت تاثیر قرار گرفتیم

    ممنون از حضرتعالی
    راستش ما منتظر کتابی که در اعتکاف فرموده بودید هستیم
    در پناه حق سالم باشید
    پاسخ:
    با سلام و احترام

    دعا بفرمایید توفیق تمام کردن کتاب را پیدا کنم.مشغول نوشتن هستم اما مشغله کمی کار رو کند کرده

    موفق باشید
    سلام حاج آقا

    خوشحالیم به روزید
    پاسخ:
    سلام پسرم

    ما منتظریم دوباره بیایید کازرون

    موفق باشی
    با سلام .من وشوهرم بارها درشهری که ساکنیم-شیراز-تذکردادیم حتی گاهی شوهرم تندبرخورد کرده چون طرف خیلی مغرض بوده ظاهرا ولی یکی دوبار کازرن تذکر دادیم که طرف تعجب میکرد وباچشمای گردشده از تعجب از کنارمون رد میشد به شوهرم گفتم ظاهرا اینجا خانم ها عادت به شنیدن تذکر ندارن ...الغرض خواهش میکنم به مردم دغددغه مند بیشتر عرض کنید بابا اگه نمیتونید فقط یه جمله بگید ورد شید -خانم حجابتون-همین-کازرون قبلا اینطور نبود ولی الانه داره طوری میشه که توخیابون نتونی چشم بچرخونی
    سلام و خدا قوت به حضرتعالی،راستش حاج آقا عمق فاجعه اینجا ظاهر میشه که یه شخص متبوع کشور خارجی بعد از بازدید از ایران بیان کنه که ،من در ایران با این وضع حجاب بیشتر تحریک شدم تا کشورخودم،صحت و سقم این مطلب به عهده راوی اولش،اما نظر شخصی من اینکه اگه بشه گروه های جهادی ای متشکل از افراد باسواد و مطلع نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر به صورت خودجوش در هر محله تحت نظارت و رهبری یک عالم به دین تشکیل بشه و در این خصوص فعالیت کنند،شاید مثل بسیاری از طرح ها و ایده های کوچک که بعد از مدتی در سراسر کشور مورد استقبال قرار گرفته،اجماع عمومی ای برای ریشه کن کردن دغدغه بی حجابی و شل حجابی ایجاد شود،چرا که اگر خود ملت فارغ از دولت در ابعاد کوچکتردر این زمینه،پیشگام شوند آثار مطلوبی خواهد داشت **خوشا آنان که درد دین دارند**
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی