صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

همواره به شخصی که مرتکب کار اشتباه و حرامی می شود با زبان نرم همراه با منطق و استدلال ، گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم بایستی تذکر داد.

این تذکر دادن؛ نه یکبار بلکه چندین بار و با شیوه های مختلفی باید صورت بپذیرد. اما اگر تذکرات ما فایده ای نبخشید در مرحله بعد برای اینکه شخص گنه کار را نسبت به گناهش آگاه و متنبه کنیم باید در نوع رابطه و ارتباطمان با او تغییر ایجاد کنیم. تغییری که نشانه اعتراض به عمل او باشد . به گونه ای که حتی در مواردی اطرافیان نیز متوجه بشوند این نوع رفتار به خاطر گناهی است که آن شخص مرتکب می شود.

همان گونه که می دانید خوردن شراب و شراب خواری یکی از گناهان بزرگ محسوب می شود و پروردگار عالم در آیه 90 سوره مائده به صراحت آن را از عمل شیطان معرفی می کند و دستور به ترک آن می دهد. حال اگر شخصی شراب خوار بود و تذکرات چندین باره ی ما با شیوه های مختلف تاثیری در وی نگذاشت با او چگونه باید برخورد کرد؟

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

لَا تُجَالِسُوا مَعَ‏ شَارِبِ‏ الْخَمْرِ وَ لَا تَعُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ لَا تُشَیِّعُوا جَنَائِزَهُمْ وَ لَا تُصَلُّوا عَلَى أَمْوَاتِهِمْ فَإِنَّهُمْ کِلَابُ أَهْلِ النَّارِ کَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ اخْسَؤُا فِیها وَ لا تُکَلِّمُون؛

با شراب خوار همنشینی نکنید،اگر بیمار شدند عیادتشان نروید،جنازه شان را تشییع نکنید،بر مرده شان نماز نخوانید،زیرا آنان سگهای دوزخ هستند،چنان که خداوند فرمود است:« در آتش گم شوید و با من سخن نگویید» (بحارالانوار ج76 ، ص 148)‏

بی شک اگر جامعه با شخص شرابخوار اینگونه رفتار کند در برچیده شدن این عمل تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.  باز تاکید می کنم این نوع برخود باید بعد از تذکرهای متعدد و با زبان نرم و با استدلال و بدون سرزنش باشد. (مخصوصا اگر آن شخص جزئی از خانواده انسان باشد)

 
  • علی سهراب پور

همه ما می دانیم که ماه مبارک رمضان ماه رحمت گسترده الهی است.می دانیم در این ماه عزیز الطاف الهی نسبت به بندگانش بیش از همیشه است. می دانیم بسیاری از گنه کاران در این ماه مبارک بخشیده خواهند شد.می دانیم بهترین شب سال یعنی شب قدر در این ماه مغفرت الهی است و خدا بیش از آنچه تصور کنیم از بندگانش در می گذرد.می دانیم این ماه،ماه مهمانی خدا است و البته میزبان با مغفرت به میهمانانش می نگرد.

اما آیا می دانیم که امام صادق (علیه السلام) فرمودند خداوند در ماه مبارک رمضان از هر کس بگذرد از سه نفر نمی گذرد و آنان را نمی بخشد؟حتما باید آن گناه، معصیت بزرگی باشد که خداوند حتی در ماه رحمتش نیز از آن نمی گذرد.

حضرتش فرمود: 

یغفرالله فی شهر رمضان الا لثلاثه: صاحب مسکر او صاحب شاهین او مشاحن؛

خداوند در ماه رمضان می آمرزد مگر سه نفر را: کسی که شراب خوار باشد، کسی که قمار باز باشد و کسی که با مسلمانی کینه ورزی نماید و دشمنی ورزد.

پس کسانی که نعوذبالله مرتکب این گناهان بزرگ می شوند باید به سوی خدا برگردند و با توبه حقیقی زمینه توجه و رحمت الهی را به خود فراهم کنند.که اگر حقیقتا توبه کنند خداوند می بخشد

  • علی سهراب پور

روزه یکی از واجبات دین مبین اسلام می باشد.البته روزه در دیگر ادیان نیز وجود داشته است و تمام پیامبران الهی پیروان خود را به آن دستور می داده اند.
پیامبر گرامی اسلام در مورد روزه می فرماید: صوموا تصحوا ؛ روزه بگیرید تا سالم بمانید. این فرمایش نبی اسلام به آثار جسمی روزه اشاره دارد .یعنی روزه سبب سلامت جسم انسان خواهد شد. در این مطلب سعی شده نظر تعدادی از دانشمندان غربی در مورد اثرات جسمی روزه تقدیم می شود تا مویدی باشد بر این حکم دین مبین اسلام. البته باید توجه شود  اثرات و ثمرات روزه فقط منحصر به اثرات جسمی آن نیست.


دکتر «الکسیس کارل«

»با روزه داری ، قند خون درکبد می ریزد و چربی هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غددسلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه می رسند». دکتر کارل می گوید: «لزوم روزه داری در تمام ادیان تاکید شده است . در روزه ابتداگرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود ولی در عین حال کیفیات پوشیده ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود رابرای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می کنند و به این ترتیب روزه تمام بافت های بدنی را می شوید و آن ها را تازه می کند«


دکتر «ژان فروموزان «

» روش معالجه با روزه رابه شست و شوی اعضای بدن تعبیر می کند که درآغاز روزه داری ، زبان باردار است ، عرق بدن زیاد است ، دهان بدبوست و گاه آب از بینی راه می افتد، که همه این ها علامت شروع شستشوی کامل بدن است . پس از سه چهار روز، بو برطرف می شود. در این حال ، اعضا هم استراحتی کافی دارند«



 دکتر «گونل پا»ی فرانسوی

»چهارپنجم بیماری ها از تخمیر غذا در روده ها ناشی می شود که همه با روزه اصلاح می گردد«


 دکتر «آلکسی سوفورین «

»جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد باقی مانده دربدن استفاده کرده و آن ها را مصرف می نماید وبدین وسیله مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری ها از آن است ، از بین می رود. روزه سبب بهبودی همه بیماری هاست ؛بنابراین شایسته است که جسم خود را به وسیله روزه ، نظیف و پاکیزه کنید«.


 دکتر «کاریو»ی آمریکایی

هرشخص بیمار باید در سال مدتی از غذا پرهیز کند؛زیرا مادامی که غذا به تن می رسد، میکروب ها درحال رشدند، ولی هنگامی که از غذا پرهیزمی کند، میکروب ها رو به ضعف می روند». وی هم چنین می افزاید: «روزه ای که اسلام واجب کرده ، بزرگ ترین ضامن سلامت تن می باشد«.



دکتر «تومانیانس«

»فایده بزرگ کم خوردن وپرهیزنمودن از غذاها در یک مدت کوتاه آن است که چون معده در طول یازده ماه مرتب پر ازغذا بوده ، در مدت یک ماه روزه داری موادغذایی خود را دفع می کند و همین طور کبد که برای حل و هضم غذا مجبور است ، دائما صفرای خود را مصرف کند، در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقی مانده غذای جمع شده خواهد کرد. دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا، اندکی فراغت را حاصل نموده ورفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن وکم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم وجدید را از این حیث متوجه خود ساخته ؛مخصوصا امراضی را که بر دستگاه هاضمه ،به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و به توسط دارو نمی توان آن ها را علاج نمود، روزه به خوبی معالجه می نماید. چنانچه بهترین دارو برای برطرف ساختن سوءهاضمه نیز روزه گرفتن است .«

  • علی سهراب پور