صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

چرا نماز را به زبان عربی می‌خوانیم؟

جمعه, ۱۶ شهریور ۱۳۸۶، ۰۳:۴۹ ب.ظ

سؤال :

چرا باید نماز را به زبان عربی خواند و حال آنکه هر کس باید خدا را به زبان خودش بخواند، آیا این موضوع با جهانی بودن دین اسلام منافات ندارد؟

 

پاسخ:

   

      اتفاقاً، خواندن نماز به زبان عربی یکی از نشانه‌ی جهانی بودن دین اسلام است، زیرا جمعیتی که در یک صف قرار می‌گیرند و در یک جبهه‌ی واحد فعالیت می‌کنند، ناگزیرند زبان واحدی داشته باشند که به وسیله‌ی آن تفاهم کنند: یعنی، علاوه بر زبان مادری و محلی، یک (زبان عمومی و جهانی) هم داشته باشند و وحدت بدون این قسمت مسلماً کامل نیست.

     امروز عده‌ای از متفکران معتقدند تا دنیا به صورت یک کشور در نیاید،  مردم جهان روی سعادت را نخواهند دید و برای این که این موضوع جامه‌ی عمل به خود بپوشد، نقشه‌هایی طرح کرده‌اند و یکی از مواد برنامه‌ی آنها به وجود آوردن یک زبان بین‌المللی و جهانی است.

  

      خلاصه این که: خواندن نماز به یک زبان از طرف مسلمانان، رمز وحدت، و نشانه‌ی یگانگی مسلمانان است و با توجه به اینکه زبان عربی به اعتراف اهل فن یکی از وسیع‌ترین و جامع‌ترین زبان‌های دنیاست، این حقیقت روشن‌تر می‌شود که: تمام فِرَق مسلمانان می‌توانند آن را به عنوان یک زبان بین المللی بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگی اسلامی استفاده کنند.

     

     علاوه بر این، خواندن نماز به یک صورت معین، آن را از دستبرد و تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس که بر اثر مداخله‌ی افراد غیر وارد _ هنگام ترجمه‌ی آن به زبان‌های دیگر _ رخ می‌دهد، نگاه می‌دارد و به این وسیله روح این عبادت اسلامی محفوظ ‌تر می‌ماند.  

   

      منتها بر هر مسلمانی لازم است به قدر توانایی با زبان دینی خود آشنا باشد و بداند با خدای خود چه می‌گوید و اتفاقاً یاد گرفتن ترجمه‌ی نماز که در یک صفحه‌ی کتاب خلاصه می‌شود به اندازه‌ای ساده و آسان است که ممکن است آن را در یک ساعت  _ برای تمام عمر _ یاد گرفت.

   

   کوتاه سخن این که:

        همان طور که می‌دانیم مسأله‌ی توحید و یگانگی، در تمام اصول و فروع اسلام یک زیر بنای اساسی  محسوب می‌گردد و نماز به سوی قبله‌ی واحد و در اوقات معین و به یک زبان مشخص، نمونه‌ای از این وحدت است. اگربه هنگام مراسم حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صدها هزار نفر از نژادها و ملیت‌های مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می‌جویند و همه با هم می گویند«الله اکبر» مشاهده کنیم، آنگاه به عظمت و عمق این دستور آشنا می‌شویم که اگر هریک، این جمله روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلی خود می‌گفت چه هرج و مرج زشتی در آن روی می داد1  

 

     پاورقی

 

1- کتاب پاسخ به پرسش‌های مذهبی

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۸۶/۰۶/۱۶
  • ۲۱۳۹ نمایش
  • علی سهراب پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی