صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

فرهنگی،اعتقادی،اجتماعی

صراط مستقیم

من، علی سهراب پور، متولد شهرستان کازرون (استان فارس) و فعلا در حوزه علمیه کازرون مشغول به تدریس هستم.
تمام تلاش من این است که بتوانم خدمتی از لحاظ فکری و اعتقادی به دوستان عزیزم کرده باشم.

آخرین نظرات

پنج نصیحت از مولا علی (علیه السلام)

جمعه, ۲۵ آذر ۱۳۹۰، ۱۰:۴۰ ق.ظ

حدیثی از حضرت علی (علیه السلام) آمده است که ایشان فرمود:


پنج نصیحت از من فرا گیرید..


1. هیچ کس به غیر از خدا امید نبندد 


براستی آیا خداوند خالق به همه چیز نیست؟ آیا پروردگار قادر به تمام کارها نیست؟ آیا خدا وعده نداده اگر به من توکل کنید و اهل ایمان باشید شما را یاری خواهم کرد؟ آیا خود خداوند نفرموده که امید کسی را که به غیر از من امید بسته باشد را ناامید می کنم؟ آیا کسی مهربان تر از او و بی منت تر از او سراغ داریم؟ پس چرا تمام امیدمان در تمام کارهایمان به او نباشد؟ براستی چرا؟


 2. و از غیر  گناه نترسد


آیا واقعا چیری ترسناک تراز معصیت پروردگار وجود دارد؟ براستی آیا دوستی و نزدیکی به شیطان رجیم و لعین ترس ندارد؟ و آیا دوری از خدای رحمان و رحیم وحشت آفرین نیست؟ پس چرا با نعمت های خداوند به معصیت او بپردازیم؟ واقعا چرا؟


3. هیچ جاهلی از سوال کردن شرم نکند


حقیقتا نداستن عیب است یا نپرسیدن؟ مگر قرار است ما همه چیز را بدانیم که از سوال کردن شرم می کنیم؟ مگر بقیه همه چیز را می دانند؟ پس چرا با سوال نپرسیدن خود را از نعمت دانایی محروم کنیم؟ حقیقتا چرا؟


  4.هیچ عالمی در جواب مساله ای که نمی داند از گفتن « الله اعلم؛ خدا داناتر است» خجالت نکشد


انصافا مگر عیب است وقتی انسان به چیزی آگاهی ندارد بگوید بلد نیستم؟ آیا عیب آن نیست که اشتباهی جواب دیگران بدهیم؟ در حالی که می توانیم بگوییم نمی دانیم و بعدا پاسختتان را می دهیم. انصافا این نشان از تواضع و درستی انسان نیست که وقتی چیزی را نمی داند بگوید: نمی دانم.؟


5صبر در کارها. صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن، آن که صبر ندارد ایمان ندارد


براستی مگر قرار است ما در این دنیا بدون هیچ سختی و آزمایشی زندگی کنیم؟ مگر پروردگار عالم نفرمود ما بدون شک تمام شما را به یک طریقی امتحان و آزمایش خواهیم کرد؟ مگر قرار نیست مومن از غیر مومن شناخته شود؟ آیا امتحانات و آزمایش های الهی ؛ سبب بروز استعدادهای نهفته روحی و معنوی ما نمی شود؟ مگر نمی دانیم صبر؛ لازمه ی ایمان است؟ صبر در برابر گناه، صبر در مقابل مصیبت. مگر اولیای خاص و پیامبران الهی بیش از همه امتحان و آزمایش نشدند؟ آیا به جز صبر و توکل به خداوند راهی را انتخاب کردند؟ براستی که هر که صبر ندارد ایمان ندارد


 امیرالمومنین علی(علیه السلام)  فرمود:


 پنج نصیحت از من فرا گیرید...


     1. هیچ کس به غیر از خدا امید نبندد  2.و از غیر  گناه نترسد 3.هیچ جاهلی از سوال کردن شرم نکند 4.هیچ عالمی در جواب مساله ای که نمی داند از گفتن « الله اعلم؛ خدا داناتر است» خجالت نکشد 5.صبر در کارها. صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن، آن که صبر ندارد ایمان ندارد 


 


« بر گرفته از کتاب نصایح،تالیف آیت الله مشکینی، ترجمه آیت الله احمد جنتی، چاپ سی و هفتم،انتشارات الهادی، سال 89، ص 223 و 224»

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی